In dit artikel maken we kennis met collega Cobi Jonker, zij werkt bij KNGF als Coördinator Cliëntaanvragen. Sommige cliënten kennen haar ook in de functie van servicebureaumedewerker, daar begon ze namelijk 5 jaar geleden haar carrière bij KNGF Geleidehonden.

'Voordat ik bij KNGF Geleidehonden aan de slag ging was ik accountmanager in de sales. Toen ik een burn-out kreeg ben ik gaan nadenken of die baan wel past bij wie ik ben. Het antwoord was nee: ik wilde graag iets doen wat maatschappelijk van belang was. Tijdens de wandelingen met mijn Franse bulldog merkte ik hoe belangrijk een hond kan zijn bij je herstel. Toen ben ik gaan nadenken hoe ik mijn liefde voor honden kon combineren met een baan. Ik had bijvoorbeeld het idee om mensen met een burn-out met asielhonden te laten wandelen.'

Niet consequent

'Toch kwam ik tot de conclusie dat ik niet geschikt ben als trainer van honden. Daar ben ik gewoon niet consequent genoeg voor. Ik heb nu 2 basset hounds Pleun en Dirkje, moeder en dochter en die doen alles wat niet mag: op bed en op de bank liggen en als ik een stukje brood over heb krijgen ze dat ook. Trainer worden is dus niks voor mij. Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op KNGF Geleidehonden en zag ik de vacature voor servicebureaumedewerker. Wel de hele dag over honden praten en met ze bezig zijn, maar niet trainen, dat leek me wel wat. En dat bleek ook heel goed bij me te passen.'

Coördinator Cliëntaanvragen

In 2019 kreeg Cobi de kans om Coördinator Cliëntaanvragen te worden. In die functie is zij verantwoordelijk voor het gehele traject voor mensen die graag een geleidehond willen. Ook is ze verantwoordelijk voor het aanvragen van vergoedingen bij onder andere de zorgverzekeraars en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daarnaast houdt ze zich bezig met het beleid omtrent de aanvragen en verbeteringen van processen en dienstverlening. Een groot deel van haar werk bestaat uit relatiebeheer: contact leggen en onderhouden met bijvoorbeeld ergotherapeuten en maatschappelijk werkers. Een baan die haar op het lijf geschreven is. Cobi: 'Toen ik nog accountmanager was bestond mijn werk ook vooral uit veel praten. Dat doe ik nu ook, alleen dan voor een doel waar ik me heel graag voor inzet. Ik voer bijzondere en intense gesprekken. Een deel van mijn werk bestaat uit luisteren. Goed doorvragen naar wat een hond voor iemand kan betekenen. Tegelijkertijd ben ik ook de advocaat van de honden: het is belangrijk om te weten of een hond optimaal verzorgd kan worden. Dat betekent dat ik soms nee moet zeggen. Dat is ontzettend moeilijk maar ik merk dat als je eerlijk en oprecht bent, mensen uiteindelijk wel begrip hebben voor de boodschap. Voor dit werk moet je creatief zijn, doorzettingsvermogen hebben en buiten de hokjes kunnen denken. Dat maakt het voor mij uitdagend.'

Dankbaar

Cobi leert elke dag weer van de gesprekken met aankomend cliënten: 'Ik ben echt veel dankbaarder geworden door dit werk en geniet meer van kleine dingen, omdat ik elke dag hoor hoe ingewikkeld het kan zijn als dagelijkse dingen niet vanzelf gaan. Sinds ik hier werk voel ik echt hoe bevoorrecht ik ben, en klaag ik niet meer over dingen die de moeite niet waard zijn. Dit werk heeft mij rijker gemaakt. Ik blijf hier dan ook tot mijn pensioen, dat heb ik ook al tijdens mijn sollicitatiegesprek gezegd en dat voelt nog steeds zo.'

Naast het werk

Cobi ontspant door wandelingen te maken met haar 'buikschuivers'. Ook is ze regelmatig achter de draaitafel te vinden, als DJ. Zo maakt ze haar hoofd leeg. Welk nummer er het beste past bij haar werk als Coördinator Cliëntaanvragen? Cobi: 'Dat is het nummer Climbin, van Shadow Child & Doorly, omdat het gaat over blijven klimmen en doorzetten: dat is iets waar veel cliënten mee te maken hebben.'

Onze website gebruikt cookies