Online gastles van ambassadeur Sylvana
Ambassadeur Sylvana en haar blindengeleidehond Arlan zijn enthousiast over het geven van online voorlichtingen. Door de coronatijd is deze ‘andere’ manier van presenteren een goede optie, nu we niet met velen fysiek bij elkaar kunnen komen, vertelt Sylvana.
Wat kunnen de mensen verwachten bij een voorlichting of gastles? Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik geef de mensen een inkijkje in mijn leven met mijn blindengeleidehond Arlan. En ik geef aan wat het belang is van geleidehonden (en andere soorten hulphonden): hoe ze mensen helpen en wat ze betekenen voor hun baasjes. Op die vragen geef ik in mijn verhaal antwoord en zo probeer ik de toehoorders bewuster te maken van de toegevoegde waarde van geleidehonden. Dit doe ik natuurlijk samen met mijn grote vriend Arlan. En tegenwoordig doen wij dat dus online, via Zoom of Teams. Dan wordt het een interactieve meeting met desgewenst filmpjes, foto’s en vooraf gestuurd infomateriaal. Nodig een gastspreker uit
Waar gaat jouw verhaal over?
Mijn verhaal is een persoonlijk ervaringsverhaal over mijn leven met Arlan. Ik vertel hoe mijn leven eruit zag voordat ik Arlan had en tegen welke letterlijke en figuurlijke obstakels ik toen aanliep. Hoe hij mijn wereld vergroot en hoe hij mij zoveel meer vrijheid, zelfstandigheid en zelfvertrouwen heeft gegeven. Ook neem ik het publiek mee in leuke en bijzondere momenten die we samen hebben meegemaakt!
Voorheen gaf je altijd live voorlichtingen en gastlessen; hoe is het om online je verhaal te vertellen?
Een online voorlichting/gastles verzorgen is echt anders dan wanneer je dit live doet. Ik kan niet op de gebruikelijke manier kennismaken of praten met mensen en zij kunnen Arlan ook niet in het echt zien. Maar ik maak er online net zo’n persoonlijke en interactieve sessie van als wanneer Arlan en ik fysiek ergens langs gaan. Misschien zelfs wel meer, juist omdat we op afstand zitten. Ik betrek de mensen erbij en toon bijvoorbeeld ook meer filmpjes dan normaal, zodat ze goed kunnen zien hoe Arlan mij dagelijks helpt.
Hoe vindt Arlan het in beeld?
Arlan ligt gedurende de hele presentatie naast me en is daarnaast te zien op filmpjes. Hij is in beeld, want het gaat tenslotte om hem! Arlan is van nature heel nieuwsgierig. Hij houdt de boel graag in de gaten en wil zien wat ik doe. Als ik mijn laptop op mijn schoot zet, komt Arlan vanzelf met zijn koppie voor het scherm zitten om te kijken wie daar allemaal te zien zijn.
Je hebt laatst een gastles voor een groep leerlingen gehouden; hoe ging dat?
De leerlingen deden erg goed mee! Als ik ze tussendoor vragen stelde, zoals ‘Hoe lang denken jullie dat Arlan op school heeft gezeten?’, ‘Kunnen jullie iets noemen wat Arlan doet om mij te helpen?’ of ‘Waar denken jullie dat dit belletje om zijn nek voor is?’ reageerden ze daar meteen op. Zelf stelden ze tussendoor ook veel leuke vragen. Zo waren ze benieuwd of Arlan zijn eigen eten kan pakken en dit in zijn bak kan doen! En of Arlan boodschappen voor mij doet. Maar ook: hoe doen jullie dat in het verkeer met steeds meer elektrische auto’s (die je dus niet hoort).
De leerlingen waren oprecht geïnteresseerd en hadden er duidelijk plezier in. Dat deze gastles op afstand was, hinderde totaal niet. Zowel de leerlingen als ik hadden daar helemaal geen moeite mee én lieve Arlan stal ook op afstand de harten van iedereen die aanwezig was.