Mandy Linders nam onlangs deel aan de driedaagse PAWS-workshop. Wat waren haar beweegredenen om mee te doen, hoe heeft ze het ervaren en wat heeft het haar gebracht? Mandy vertelt erover in dit blog.

Hoe kwam je tot het besluit om je aan te melden?

‘Mijn man en ik bieden een plek aan kinderen die niet langer thuis kunnen wonen. Op dit moment vormen we een warme thuisbasis voor 4 kinderen met elk hun eigen problemen, waaronder Ferry (6 jaar) met ASS (autisme spectrum stoornis). Bij onze vorige labrador merkte ik al dat hij de kinderen goed aanvoelde. Sinds een half jaar hebben we labrador Guus en ik wilde graag leren hoe ik hem zou kunnen inzetten in ons contact met de kinderen. Via een forum voor kinderen met autisme hoorde ik van 2 ouders dat zij heel tevreden waren over de PAWS-workshop en zodoende heb ik me gelijk opgegeven.’

Hoe zou jij de PAWS-workshop omschrijven?

‘Tijdens de cursusdagen krijg je theorie en ga je zelf oefenen met een hond. In de informatiemap met uitleg over gedragingen van een hond leer je hoe je een hond kunt ‘lezen’. Dit werd door filmpjes ondersteund. Het oefenen in de praktijk doe je met honden van KNGF. Je leert bijvoorbeeld een hond dat hij niet zomaar koekjes uit je hand mag eten of om een voorwerp aan te tikken met zijn neus of poot. De instructeurs die de workshop geven, zijn bijzonder gedreven en kundig. Doordat het een kleine groep is, krijg je veel persoonlijke aandacht. Er wordt echt gekeken naar welke hond je hebt en wat je specifiek nodig hebt. Ik wilde bijvoorbeeld graag weten hoe ik onze kinderen positief kon betrekken bij het aanleren van trucjes. En hoe ik Guus kan inzetten tijdens het wandelen buiten, aangezien Ferry wegloopt. De periodes tussen de cursusdagen door bieden mooi de kans om alle opgedane kennis thuis in te zetten.’  

Wat brengt labrador Guus in jullie gezin?

‘Guus is een maatje en een uitlaatklep voor de kinderen doordat ze lekker met hem kunnen spelen. In het begin moest Guus nog wel eens weg van de kinderen als ze in een boze bui zaten. Sinds we hebben uitgelegd dat Guus naar ze toe komt om te troosten, is die onvoorwaardelijke liefde en steun altijd welkom bij ze.

We hebben sowieso geboft met Guus die zich heel goed gedraagt in verschillende situaties. Eén van de kinderen heeft moeite met inslapen, maar met Guus erbij lukt het wel. Ook is dit kind hypersensitief. Als zijn sokken tijdens het aankleden niet lekker zitten, kan hij bijvoorbeeld erg gefrustreerd raken. Dan loopt Guus naar het kind toe en biedt afleiding of daagt hem uit om te spelen, wat zachtheid terugbrengt in de situatie, en ineens gaan de sokken probleemloos aan.’

Wat heeft de workshop toegevoegd?

Guus wordt nu - meer dan voor de workshop – door de kinderen ervaren als een steunpilaar. Oefenen met lezen gaat de kinderen veel beter af met Guus erbij wat voorheen niet zelf lukte en al snel tot frustraties leidde. Ik neem ze ook veel meer mee in de verzorging van Guus wat meer betrokkenheid bij de hond creëert. En zodra ik bepaalde commando’s met Guus goed geoefend heb en hij ze beheerst, laat ik ze door de kinderen uitvoeren wat een enorme boost geeft aan hun zelfvertrouwen. Het geeft hen het gevoel dat ze écht op hem kunnen bouwen en vertrouwen. Ik kan Guus nu bij zoveel dingen betrekken, meer nog dan ik had verwacht. PAWS heeft mij en mijn gezin zeker vooruit geholpen.’

 

Onze website gebruikt cookies