‘Geen dag is hetzelfde op het Servicebureau’

Eva met headset op aan het werk achter haar bureau

Eva Sterk is medewerker van het Servicebureau van de afdeling Puppy- & Pleeggezinnenzorg. In dit medewerkersblog vertelt ze meer over zichzelf en haar functie.

Hoe lang doe je dit werk al?

‘Sinds november 2014 werk ik bij KNGF Geleidehonden. Eerst in een administratieve functie. Vanaf de zomer van 2016 werk ik op het Servicebureau van de afdeling Puppy- & Pleeggezinnenzorg (PPZ). Eerst combineerde ik dat met het Servicebureau van Training & Cliëntenzorg, maar uiteindelijk ben ik me volledig gaan richten op PPZ. Op deze afdeling krijg je met meer verschillende honden te maken. De een is nog piepjong en de ander is al bijna klaar om naar school te gaan.’

Hoe ben je bij KNGF Geleidehonden gekomen?

‘Ik heb biologie gestudeerd in Utrecht en ik heb een master in diergedrag. Toen ik me ging specialiseren in het gedrag van gezelschapsdieren kwam ik erachter dat ik veel met honden heb. Daarvoor dacht ik dat ik meer met katten had, maar ik vind honden dus veel leuker. Vervolgens heb ik mijn kynologisch instructeursdiploma gehaald en daarna heb ik nog 2 jaar gedragstherapie voor honden gestudeerd in België. De stap naar KNGF Geleidehonden was voor mij dus een logische. Niet in de laatste plaats omdat ik graag bij een non-profitorganisatie wilde werken.’

Wat gebeurt er allemaal op het kantoor van het Servicebureau?

‘We zijn er natuurlijk om alle vragen te beantwoorden van puppypleeggezinnen via de telefoon en e-mail. Maar we zitten echt niet de hele dag te wachten totdat de telefoon gaat. We hebben allemaal onze eigen vaste taken. Ik ben er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor dat de fokgastgezinnen alle spullen voor het aankomende nest krijgen. Verder plan ik de medische keuringen van de pups bij de Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren in Utrecht. Tussendoor probeer ik de pleeggezinnen van adviezen te voorzien. Kleine trainingsproblemen spreek ik telefonisch met ze door. Maar het kan ook zijn dat ik een extra bezoek van of een belafspraak met een instructeur voor ze ga inplannen. Met het team zorgen we ervoor dat alles blijft lopen voor alle pleeggezinnen. Van de dekking en de plaatsing van de pup tot het terugbrengen naar school.’

Waarom is dit werk jou op het lijf geschreven?

‘In de eerste plaats natuurlijk vanwege het hondenaspect! Daarnaast zijn de werkzaamheden vaak erg ad hoc. Je weet ’s ochtends niet hoe een dag gaat lopen. Niet iedereen kan daar tegen, maar mij ligt dat wel. Het werk is afwisselend en ik mag veel organiseren.’

Wat vind jij het leukste van dit werk?

‘Dat het werk zo afwisselend is. De ene keer begeleid ik een dekking van een moederhond op het opleidingsterrein in Amstelveen. Dan organiseer ik een nestreünie of ik plan afspraken in. Een keer mocht ik een afgekeurde hond terugbrengen naar zijn Engelse pleeggezin. Samen met een vriend heb ik de hond naar Dover gebracht, met de auto en de boot. Dat was echt leuk. Minder leuke kanten zijn er natuurlijk ook. Dan sta ik in de regen en wind een aanhanger te vullen met spullen voor een fokgastgezin. Maar het is belangrijk dat iemand het doet, die wetenschap maakt dan een hoop goed.’